Wärtsilä levert motoren aan het grootste ziekenhuisschip
ter wereld

Op dit moment wordt de Global Mercy gebouwd, het grootste particuliere ziekenhuisschip ter wereld.

Vanaf 2020 kiest het schip het ruime sop met aan boord 154 ziekenhuisbedden, zes operatiekamers, 641 vrijwilligers én trillingsarme motoren van Wärtsilä.


De Global Mercy gaat varen voor de Afrikaanse kust, waar de bemanning hulp gaat verlenen aan de allerarmsten. De hulporganisatie Mercy Ships kiest ervoor gratis medische hulp op een schip te verlenen. De reden waarom Mercy Ships medische zorg verleent is omdat er wereldwijd zo’n 4,5 miljard mensen geen toegang hebben tot veilige en bereikbare chirurgische zorg. Volgens Mercy Ships woont zeventig procent van de hulpbehoevende mensen in een straal van zo’n 150 kilometer van een grote havenstad. Ook kan een schip bij lokale crisissituaties snel naar een veilige plek varen.

De organisatie kan hierdoor vanaf water meer mensen bereiken dan het op het land zou kunnen. Ronald Hemerik, PartnerSHIPS manager bij Mercy Ships Holland: ‘We werken nauw samen met partijen die op het land werken. Zij vliegen soms patiënten naar ons huidige schip, de Africa Mercy, een tot varend ziekenhuis verbouwde treinferry. Dankzij dergelijke samenwerkingen hebben schepen in het totale hulpverlenersveld een toegevoegde waarde.’

Mercy Ships

De opdrachtgever voor de bouw van de Global Mercy, Mercy Ships, is een private organisatie en bestaat volledig uit vrijwilligers. Hemerik: ‘Niemand krijgt bij ons salaris, ook de verpleegkundigen en chirurgen aan boord niet. De huidige crew bestaat uit mensen uit veertig landen, van wie sommigen al jaren meevaren. Onze organisatie puilt uit van de bevlogenheid; wij vinden dat ieder mens kostbaar is.’


Mensen die hulp nodig hebben, komen naar het schip voor medische zorg, vertrouwen en veiligheid. Dat verwachten mensen van de medische zorg. En dat is ook wat de opdrachtgevers van hun nieuwe schip verwachten. Hemerik: ‘Daarom wilden we op het nieuwe schip alleen de beste merken van de beste partijen, zoals medische apparatuur van Philips en motoren van Wärtsilä.’

Bewuste keuze

Het schip wordt in Tianjin, China gebouwd door China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC). Stena Roro doet het projectmanagement. Hemerik: ‘Als je zo’n ziekenhuisschip from scratch opbouwt, maak je bij ieder onderdeel een bewuste afweging. Het welzijn en comfort van de patiënten én van het personeel aan boord wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben. Daarom adviseerde de bouwer ons te kiezen voor de dubbel geïsoleerde motoren van Wärtsilä, die veel minder trillingen in het schip veroorzaken dan conventionele motoren. Een groot pluspunt. Ook het feit dat Wärtsilä bekend staat om haar uitstekende service heeft een rol gespeeld bij deze keuze.’

Aftellen

Het varende ziekenhuis wordt opgeleverd in 2020. De organisatie verheugt zich daar nu al op, aldus Hemerik: ‘De opwinding is enorm groot. Na jaren van improviseren met oude, verbouwde schepen gaat in 2020 een state of the art schip in de vaart bij Benin. Vanaf afgelopen 1 april duurt dat nog maar tien kwartalen – het grote aftellen is begonnen!’

FACTS & FIGURES
Global Mercy

Lengte 174 meter, Breedte 28,6 meter, 12 dekken, 7000 m2 ziekenhuis, 6 operatiekamers, 154 bedden, Bemanning van 641 vrijwilligers