PICK & PAY

Wärtsilä introduceert Pick & Pay box voor voortstuwingsonderdelen

Innovatie in groot onderhoud

Klanten voor Wärtsilä voortstuwingsonderdelen kunnen voor hun groot onderhoud de Wärtsilä Pick & Pay Box bestellen: een kist met inspectieafhankelijke onderdelen die bij groot onderhoud aan vervanging toe kunnen zijn. De klant betaalt een kleine fee voor de beschikbaarheid van de kist en rekent alleen de onderdelen af die hij gebruikt. Dat is sneller, voordeliger én bedrijfszekerder.

Ontstaansgeschiedenis

Als voorloper in de transitie naar een smart marine eco system heeft Wärtsilä een innovatieve oplossing bedacht voor het gegeven dat het tienjaarlijkse groot onderhoud van voortstuwingssystemen van schepen geregeld tot vertraging leidt omdat onderdelen niet snel genoeg beschikbaar zijn – of tot onveilige situaties, omdat een klant besluit dan maar met versleten of onderdelen die buiten de tolerantiegrens vallen door te varen. Of tot geldverspilling omdat klanten geregeld reserveonderdelen bestellen, ‘voor de zekerheid’ en die retourneren als ze bij het onderhoud niet nodig blijken te zijn. Met de Pick & Pay Box behoren al deze situaties voortaan tot het verleden.

Wel vervangen? Niet vervangen?

Bij groot onderhoud is het altijd de discussie: wat te vervangen, wat kan nog mee? Van een aantal onderdelen is bekend dat ze na tien jaar vervangen moeten worden, bijvoorbeeld lagers. Ook zijn er onderdelen die je inspecteert en naast het meetprotocol legt. Elementen die niet meer binnen de tolerantiegrens vallen, worden dan ook vervangen. Dit is al minder voorspelbaar.

Is in zo’n situatie een vervangend onderdeel niet snel ter plekke te krijgen, dan maakt de klant een afweging: wachten op het onderdeel, wat tijd kost? Of dit onderhoud uitstellen, wat een risico inhoudt?

Wärtsilä: ‘Ligt je schip bijvoorbeeld in China een week in het dok, vindt de meting plaats op dag vier en ligt het onderdeel dat je nodig hebt in Kampen, dan red je het niet om het binnen die week te vervangen. Voor de klant betekent dit dat hij langer in het dok zou moeten blijven. Dat is duur. Daarom kan hij ook kiezen om op eigen risico zonder dat onderdeel weer te gaan varen. Om dit te voorkomen bieden we nu additioneel Pick & Pay, een service voor inspectieafhankelijke onderdelen.’

Sneller, voordeliger

De Pick & Pay Box is een extra kist met onderdelen, waarvan bekend is dat die vaak na inspectie vervangen moeten worden, en onderdelen die mogelijk een langere levertijd hebben, maar die wel cruciaal zijn voor het goed functioneren van de aandrijving van het schip, zoals bijvoorbeeld een tandwielset.

De klant huurt de Pick & Pay Box en betaalt in eerste instantie alleen administratie- en handlingkosten, plus het transport naar en van het schip. Alleen de onderdelen die nodig blijken, worden afgerekend. De klant stuurt de box na gebruik terug – zonder extra kosten. Dit is aanzienlijk voordeliger dan onderdelen voor de zekerheid bestellen en weer terugsturen tegen betaling van een restocking fee.

Veel minder risico

Met de Pick & Pay Box kunnen onderhoudsmonteurs in hetzelfde tijdsbestek als voorheen een beter resultaat afleveren. Wärtsilä: ‘Onze branche is nu eenmaal relatief kleinschalig. Dat maakt het lastiger om overal ter wereld snel dekking van alle mogelijk benodigde onderdelen te hebben. We hebben ons daarom gebogen over de vraag: hoe kunnen we onze klanten sneller en efficiënter service verlenen? Met Pick & Pay is de klant sneller geholpen en hoeft hij niet meer te kiezen tussen het schip langer stil laten liggen (duur) of verder varen met mogelijk versleten onderdelen (risicovol). In feite koopt hij met de relatief kleine vergoeding voor de box zijn risico af.’

Enthousiaste reacties

In eerste instantie is Pick & Pay opgezet als een bescheiden test in Noord en Zuid-Europa. De eerste Pick & Pay Box is inmiddels afgenomen door een baggerbedrijf en meer relaties hebben al enthousiast gereageerd op de presentatie van het concept. Wärtsilä: ‘Met dit product voorzien we duidelijk in een behoefte van onze klanten. Pick & Pay moet wel een succes worden, dat kan niet anders!’


MEER INFORMATIE?


Joop van der Heijden

Manager Propulsion Sales Europe & Africa